Ύστερα από ανάλυση όλων εκείνων των χαρακτηριστικών που επηρεάζουν τη σοβαρότητα των τραυματισμών στα ατυχήματα, ο σημαντικότερος παράγοντας είναι η μάζα του αυτοκινήτου.
Σε περίπτωση σύγκρουσης, οι επιβάτες βαρύτερων οχημάτων είναι πιθανότερο να υποστούν λιγότερους σοβαρούς τραυματισμούς συγκριτικά με επιβάτες πιο ελαφριών οχημάτων. Συγκεκριμένα, οι επιβάτες του ελαφρού οχήματος είναι περίπου 3 φορές πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς από ότι αν τα δύο οχήματα είχαν παρόμοια μάζα.

Για παράδειγμα, σε μια σύγκρουση ενός αυτοκινήτου 1.600 κιλών και ενός ελαφρύτερου αυτοκινήτου που ζυγίζει 1.300 κιλά, ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών μειώνεται κατά 50% για τους επιβάτες του βαρύτερου αυτοκινήτου, ενώ αυξάνεται κατά σχεδόν 80% για τους επιβάτες του ελαφρύτερου αυτοκινήτου.
Ταυτόχρονα, οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου με 50 kW περισσότερη ισχύ έχουν 65% λιγότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό. Από την άλλη πλευρά, οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου που χτυπιέται από όχημα με υψηλότερη ισχύ 50 kW στη μέση του αυτοκινήτου έχουν 125% περισσότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό.
Η μεγάλη ηλικία ενός οχήματος είναι, επίσης, ένας δυσμενής παράγοντας για τους επιβάτες. Έτσι, σε σύγκριση με ένα καινούριο αυτοκίνητο (0-3 ετών), ο κίνδυνος σοβαρών τραυματισμών αυξάνεται κατά 60% για τους επιβάτες ενός παλιού αυτοκινήτου που είναι άνω των 12 ετών.
Όσον αφορά το κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού ενός πεζού ή ποδηλάτη από ένα όχημα, αυξάνεται καθώς αυξάνεται το ύψος του καπό του οχήματος που τους χτυπά.

Όσον αφορά το κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού ενός πεζού ή ποδηλάτη από ένα όχημα, αυξάνεται καθώς αυξάνεται το ύψος του καπό του οχήματος που τους χτυπά.
Οι επιβάτες ενός φορτηγού είναι λιγότερο πιθανό να τραυματιστούν σοβαρά ή να σκοτωθούν από τους επιβάτες ενός αυτοκινήτου. Το ίδιο ισχύει και για τα οχήματα SUV. Oι επιβάτες SUV διατρέχουν λιγότερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου από τους επιβάτες άλλων αυτοκινήτων.
Μέτρα προστασίας
Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα τελευταία 20 χρόνια, τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου εξελίσσονται όλο και περισσότερο προς όφελος των επιβατών. Έτσι, η μέση μάζα των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 30%, η μέση ισχύς των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά 60% και το μέσο ύψος των καπό αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 15%. Όλες αυτές οι βελτιώσεις μειώνουν τη πιθανότητα θανατηφόρων ατυχημάτων και συνδράμουν σε ένα μέλλον που η οδήγηση δεν θα διατρέχει πλέον μεγάλο κίνδυνο.